Saab Employee Reviews

• Management
  • Job Culture
Boring
Employee (Former Employee), East Syracuse, NYJanuary 20, 2016
Pros: Work at home. A lot of time off.
Cons: Boring
Reptiles and scorpions. More like a family than an LLC. Accolades and adulation for a few and the red headed stepchild treatment for others. Most of the interesting technical work is done in Sweden. East Syracuse is just a shipping address for SAAB. There is a lot of time off especially for those working at home. Great pay and good benefits. Nice place to visit, would not want to work at SDAS again.
Job Culture
Excellent place to work and learn about the latest in air traffic management.
Senior Staff Software Engineer (Current Employee), Campbell, CANovember 10, 2014
Saab Sensis, Advanced Development is run by engineers. All are knowledgeable and driven to advance research in air traffic management and to improve safety and efficiency in the systems used to direct aircraft. The main goal is to delight the customer by delivering solutions that are of the highest quality.
Enterprenuership development skills
Administration Manager - Somalia (Current Employee), MogadishuMay 28, 2014
Pros: free transports and meals
Cons: long hours
Running as my own business
Working all the time even from home
Travelling for business deals
Had high staff turnover due to low remunerations
POOR COMMUNICATION,
SECURITY OFFICR/GUARD (Former Employee), MogadishuJanuary 30, 2014
Pros: good working enviroment and
Cons: poor communication
AS A SECURITY OFFICER WORKING WITH SAAB WAS A GOOD EXPERIENCE FOR CAREER GROWTH.THOUGHT THER EWAS NA ANY PROSPECTIVE CAREER GROWTH
Organization at WIlberforce University
Membership and PR Chair (Current Employee), wilberforce, OHJune 2, 2014
Pros: mentor to younger members
Cons: not everyone wanted to be a hard worker
creating new ideals while holding a leadership role working to build success in the school and fellowship with the community
Job Culture
Good platform to show yourself
Student Representative (Former Employee), West Lafayette, INMarch 4, 2014
Good place to know people and let people to know you. Good opportunity to change ideas with colleagues and smart people
Non Productive currently
Store Manager (Current Employee), StoresSeptember 4, 2012
Challenging with good days and bad days.
Always give your best.
The need to make tough decisions
If you do not have enough resources and support.
Working with new challenges and a good team.
Switchboard Operator
Switchboard Operator (Former Employee), Dallas, TXAugust 14, 2012
Pros: friendly environment
Cons: room for growth
Switchboard operator for two different dealerships, two service bays, and body shop.
Job Culture
laid off for being friends with coworker
Service Technician (Former Employee), bensalemJuly 9, 2013
no work = no money

don't be fooled by parties and dinners no one there is your friend
Productive
Marketing Intern (Former Employee), Troy, MISeptember 3, 2013
I managed all social media platforms for the company and saw great results.
Job Culture
Ett trevligt och utbildande arbete
Materialhanterare/truckförare (Former Employee), TrollhättanDecember 14, 2015
Mitt arbete på SAAB i Trollhättan var ett bra arbete med bra arbetstider och bra stämning bland arbetskamraterna. Vi fick gå på många utbildningar som truckförare. Lite synd var det att vi fick byta arbetsledare ganska ofta. Det svåraste var tiden före konkursen. Att inte veta om det skulle finnas något arbete att gå till. Det bästa var att jag fick köra truck, något som jag gjort i över 40 år och att jag trots att jag bor på landet hade väldigt nära till arbetet. det var ett bra gäng där och jag har fortfarande kontakt med flera av dem.
Högtekniskt
Provningsingenjör (Former Employee), GöteborgMarch 30, 2016
Intressanta arbetsuppgifter och bra arbetskollegor.
Ledningen lite konservativ.
Arbetsmiljön blev till det sämre med öppna landskap.
Bra trivsel.
Samma som för NEVS
Kontrollant (Former Employee), TrollhättanOctober 22, 2015
Pros: förmånen tjänstebil
Cons: dålig info till oss anställda det sista åren
mycket bra kamratskap annars hade ingen orkat varken fysiskt eller psykiskt
Den så kallade SAAB ANDAN den går inte att förklara bara finns där sitter i väggarna
Lærerikt og bra arbeidsplass
Lean kordinator (Former Employee), SverigeNovember 11, 2015
Lærte mye om Lean og hvor viktig det er at alle jobber mot samme Mål.
Flexibelt bra kamratanda
Materialhanterare (Former Employee), TrollhättanApril 29, 2015
Pros: bra kamratskap, trivsel, bra förmän
Cons: omklädningsrummens städning
Hade hand om inkommande gods samt framkörning av gods till olika delar av fabriken. Det gjorde att det var ett fritt arbete, men även viktigt med timing, så att mina arbetskamrater kunde jobba vidare. Man lärde sig att prioritera rätt och att hitta lösningar. Det var ett jobb som både krävde ensamjobb och grupparbete. Hade jättebra arbetsledare som var kompetenta och rättvisa. Ledningen såg man inte så mycket av, men det kändes som dom brydde sig om personalen. Trivdes jättebra, hade varit kvar till pensionen om inte
det hade gått omkull
Job Culture
En utvecklande arbetsplats med en enorm företagsanda.
Utvecklingsingenjör (Former Employee), TrollhättanMarch 14, 2015
Då jag har jobbat 28 år på företaget så har jag arbetat med flera olika områden och följt processen från designstadiet till färdig produkt.
Många år i produktion ger en gedigen kunskap i produktionsteknik, jag arbetade med allt från att planera stationer, bygga upp och utvärdera dem, lära upp ny personal, montera, kontrollera och justera, göra uppföljningar och lösa problem som uppstod i processen, allt med lean och kaizen i grundtänket.
De sista fem åren var jag på teknisk utveckling där jag framför allt arbetade med kulörbedömningar, både interiört och exteriört, utveckling av nya interiöra ytmaterial med ansvarsområde för textiler och mattor i bilen och en del administration. Jag trivs när det är variation så det passade mig bra att kunna hoppa in där det behövdes, hade en helt underbar chef som litade på sina medarbetare och gav var och en stort förtroende och en bra stöttning för att leverera ett bra jobb. De sista åren gällde det att vara flexibel och kreativ för att kunna leverera.
Job Culture
Bygga bil med hög kvalite!
Bilbyggare (Former Employee), TrollhättanNovember 24, 2014
Pros: förslagspoäng
Cons: den negativa trenden saab hade i många år!
Bygga bil med hög kvalite!
Lärt mig mycket Var lagledare i många år när jag byggde dörrar på SAAB 9000,9-5.Vilket innebar stort ansvar för laget att ha hög kvalite på dörrarna när dom lämnade avdelningen,och att laget drog åt samma håll och jobbade efter standardiserat arbetssätt,Ständig förbättring och problemlösning mm.Jobbade sedan på Chassi när jag kände att jag behövde komma till ny miljö.
Alltid bra kemi med mina arbetskamrater, alltid kul att jobba tillsammans med andra som har ett mål att jobba efter.
Den negativa trenden inom försäljning som SAAB hade i många år.
Har lärt mig hur mycket som helst genom åren på SAAB.
Job Culture
det har alltid varit en bra arbetsplats med bra arbetskamrater och chefer
Truckförare på Nevs (Former Employee), TrollhättanOctober 16, 2014
Pros: möjlighet till fri träning
En typisk arbetsdag var det högt tempo och mycket att göra. Maan var tvungen att lära sig prioritera för att det skulle bli ett flyt på jobbet lärde man sig inte det så var det svårt, men med rätt materialkännedom så var det inte så svårt. Det fanns en klar och tydlig ledning som visste vad vi gjorde, bra arbetskollegor hjälpte också till att jobbet flöt på bra. Det värsta var om det körde ihop sig om tex en truck gick sönder då blev det mycket stressigt men annars så var det ett fritt och bra jobb som jag trivdes bra med
Bra arbetskompisar
Bilmontör (Former Employee), Trollhättan, ODecember 31, 2014
Arbetstid 07.00-16.00 måndag- fredag.Ibland lördags övertid 06.00-12.00.
Lärde att samarbete med andra fungerar bra.
Hade bra kontakt med förmannen och med PV-chefen.
Samarbete med arbetskollegorna fungerade bra,på grund av, att man måste känna folk, som man jobbar med.
Svåraste med jobben var,när det kom nya detaljer att montera. Det tag sin tid, att man hänger med,dvs, att man lärde montera detaljer på rätt tid.
Job Culture
Intressant, självständigt och utvecklande.
Planerare (Former Employee), Trollhättan, ODecember 28, 2014
Pros: självständigt arbete
Cons: brist på ledning
Ett mycket intressant och utvecklande arbete där det dagliga arbetet till viss del var strukturerat och vissa rutinuppgifter skulle utföras. Genomförandet av arbetsuppgifterna var upp till mig att utföra på bästa sätt mot satta mål, vilket är en positiv utmaning jag uppskattat. Det gällde att agera snabbt och finna lösningar på problem, helst innan de uppstått, för att minimera att kunderna skulle drabbas. Det var mycket att tänka på och att hålla reda på, vilket är utmanande. Samarbetet med kollegor och leverantörer var intensivt vilket jag uppskattat. Det knepigast med jobbet var att det fanns för många olika datasystem som inte samarbetade. Det bästa med arbetet var att få jobba självständigt samtidigt som det är en gemenskap i att ingå i ett team. Teamets mål också skulle nås och det är utvecklande att utföra sin del i att nå målen. Ledningen var inte insatt i vardagens problem som ibland kunde ta lång tid att för alla inblandade parter hitta en godtagbar lösning på. Arbetskollegorna var mycket skilda personligheter, män och kvinnor, vilket är en fördel på arbetsplatser. Konflikter fanns, vilka uppstår när olika personligheter möts, vilket är intressant att hitta lösningar på.
Claimed Profile
Industry